Weer hard aan t werk bij A-step! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu Weer hard aan t werk bij A-step! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu

Weer hard aan t werk bij A-step!

Door: Koen Berends

Blijf op de hoogte en volg Koen

10 December 2013 | Kenia, Eldoret

HeyHey!

Na het vertrek van Margriet zat bij aankomst een van de twee honden van het kamp op me te wachten. Hij liep met me mee naar de tent en heeft daar de hele nacht de wacht gehouden! Ik denk dat ie kon voelen dat ik een beetje sip was… Na een beetje uitgeslapen te hebben ben ik op maandag naar het SOPA kantoor gegaan. Hier heb ik even met mijn stagebegeleiders gesproken om de plannen voor de komende tijd te bespreken. Aangezien de scholen in Siaya dicht zijn i.v.m. vakantie is daar weinig meer te beleven… Goeie reden dus om weer een bezoek aan A-step in Eldoret te brengen!

Het is altijd gezellig om bij A-step aan de slag te gaan omdat ik dan bij Tim (de manager) thuis verblijf. Ik ben al dikke vrienden met zijn 4 kinderen en het is wel even fijn om weer een soort van bij een familie te horen i.p.v. helemaal in je eentje te leven… Wat ook fijn is, is dat hier met een (voor Keniaanse begrippen) onmogelijke snelheid en effectiviteit gewerkt wordt! In de anderhalve week dat ik hier was hebben we een complete evaluatie van de organisatie, een SWOT en een compleet businessplan gemaakt! Het businessplan is voor de sportschool die A-step misschien op wil zetten. Ik heb ontdekt dat het schrijven van een ondernemingsplan veel leuker is wanneer het ook echt de bedoeling is dat het uitgevoerd gaat worden!

Met sinterklaas heb ik met de Kinderen genoten van de pepernoten die Margriet mee had genomen tijdens haar bezoek. Ook zijn ze erg blij met de Disney films die ze op mijn laptop heeft gezet. We hebben ondertussen alle 3 (ja er zijn er 3…) Lion King films en Findin Nemo al een paar keer gezien en ze zijn er nog steeds niet zat van!

Op een middag gingen we op bezoek bij een dorpsoudste. Dit is een soort informele leider binnen de gemeenschap die allerlei problemen oplost. Ze worden gezien als erg wijs, en enorm gerespecteerd. Het was voor mij moeilijk mijn lachen in te houden toen ik deze man voor het eerst zag. Hij was ongeveer 60-65 jaar oud, droeg een nette broek, een colbertje, total-90 voetbal schoenen en een NY yankees pet…... Behalve zijn opmerkelijke kleding was het een erg aardige man en kwam hij ook zeker wijs over.

Afgelopen zaterdag was ik ziek… Mijn buik was het blijkbaar niet helemaal eens met het eten wat er in zat want het kwam er op alle mogelijke manieren weer uit (ik weet het…klinkt vies he…was het ook…). In Nederland is zo iets al vervelend, maar nu miste ik toch wel echt de luxe van een WC en een normale douche. Bij Tim thuis is de douche net zoals in Siaya een bak met warm water en de WC is een diep gat in de grond met een soort huisje er om heen. Ik heb de hele dag in bed gelegen en voelde ik me zondag gelukkig een stuk beter!

Zondag is hier familie dag. Meestal gaan ze met z’n allen naar de kerk maar dit keer bleven ze thuis. Tim heeft sinds kort een auto en ik wist dat zijn vrouw graag wilde leren rijden dus ik ben met het idee gekomen om met de auto naar het A-step veld te gaan en daar een rijlesje te doen. Na wat rondjes over het veld gereden te hebben (en er een doelpaal gesneuveld was…) kreeg ze de smaak redelijk te pakken en hebben we met pionnen een soort parcours uitgezet om de bochtjes te oefenen. Zij reed heen, en Tim en ik probeerden zo snel mogelijk in z’n achteruit het parcours terug te rijden. Het was een erg leuke ochtend (zeker omdat ik het wedstrijdje achteruit rijden won…)

Op maandag avond hebben Tim en ik samen gekookt! De reden hiervoor was dat margriet zakjes satésaus poeder had meegenomen uit NL en ik hier toch echt wel aan toe was. Het koken ging goed en we hebben heerlijk met z’n allen aan de rijst met Kipsaté gezeten! Voor mij weer even fijn het oude vertrouwde, voor hen een lekkere nieuwe ervaring!

Vanavond pak ik de bus naar Uganda en morgenochtend rond 8 uur kom ik aan in Kampala.Omdat mijn visum zondag verloopt moet ik even het land uit. Als ik opnieuw naar Kenia reis, krijg ik een nieuw visum voor 3 maanden. Gelukkig werd ik uitgenodigd door Martijn. Hij werkt voor de Nederlandse sport alliantie en houdt zich bezig met sportontwikkelingswerk. Ik heb hem leren kennen via het SM&O project. Op dit moment woont hij voor een paar maanden in Kampala dus dit kwam mooi uit!

Als ik terug kom uit Uganda reis ik waarschijnlijk gelijk door naar Noord Kenia om daar tot de 21e sportevenementen te organiseren voor de krijgers van verschillende stammen daar. Waarschijnlijk heb ik hier geen internetverbinding maar als ik terug ben laat ik jullie zeker weten hoe het was!

Groetjes!

Koen

  • 10 December 2013 - 22:11

    Ada:

    Ha die Koen,
    Wat leuk om je verslag te lezen. Weer veel meegemaakt lees ik. Wat akelig dat je ziek bent geweest. Ja, wij zijn erg verwend met onze luxe wc's. Gelukkig dat je je weer beter voelt. Heel veel groetjes uit Vathorst.

  • 13 December 2013 - 10:44

    Ineke Berends:

    Wat een verhaal , weer, Koen. Gelukkig was je niet lang ziek, want ik kan me goed voorstellen dat dat geen pretje is in die omstandigheden. Wees maar voorzichtig met het eten, voor zover dat mogelijk is. We wensen je een leuke tijd in Oeganda. En voor t geval dat we geen contact meer hebben voor die tijd: Hele fijne Kerstdagen en Oud en Nieuw. Wel gek he, om dan niet thuis te zijn. Maar je krijgt er wel iets heel bijzonders voor terug. Veel liefs, ook van Tessa, Iris en Rudi. Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Koen

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 5665

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: