Een weekje vakantie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu Een weekje vakantie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu

Een weekje vakantie!

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Koen

02 December 2013 | Kenia, Nairobi

Hoi Allemaal,
Voor de verandering is niet Koen degene die dit reisverslag heeft getypt, maar ben ik, Margriet, de gelukkige geweest die een weekje samen met Koen heeft doorgebracht in Kenia en een heerlijke vakantie heeft gehad samen met haar vriendje lief!

Allereerst zal ik mij vast excuseren voor het lange verhaal! Maar wij hebben veel gedaan en delen wij graag met jullie.
Bij aankomst was het zoals jullie waarschijnlijk wel zullen begrijpen heerlijk elkaar weer te zien! Hier had ik toch al wel een behoorlijke tijd naar uitgekeken! We zijn direct met de taxi naar het hotel gegaan waar Koen die nacht had geslapen en al zo’n drie keer had gedoucht (omdat hij de 7 weken daarvoor geen douche had…). Ook ik was na die lange reis wel toe aan een lekker warme douche en gelukkig had ik toen nog een douche die ik kon gebruiken!

Na het opfrissen en het inpakken van Koen zijn spullen zijn we het stadje in gegaan en zijn ergens wat gaan eten. Ik werd er direct wel aan herinnerd dat als je daar iets besteld je nooit weet of het ook zo lekker zal zijn als je verwacht. Na twee stukken pizza, kwam ik er achter dat ik het eigenlijk onwijs vies vond..! Net voordat wij weggingen kreeg ik nog een tasje net hierin de laatste stukken pizza die ik niet had opgegeten, toch maar laten liggen.. ;)

Eind van de dag zouden we pas de bus naar Siaya nemen en dus hadden we nog een paar uur in Kisumu. Om direct maar even de toerist uit te hangen, zijn we naar het museum gegaan. Gelukkig is dit niet zoals in Nederland in een gebouw met alleen maar oude dingen, maar was het buiten en zag het er allemaal erg leuk uit. Her en der stonden huisjes waar je naar binnen kon. Je kon bij dit museum veel informatie krijgen over alle stammen die er in Kenya waren. Voor koen was dit interessant, omdat hij al had gemerkt dat er veel verschil was tussen deze groepen. Verder waren er ook allemaal levende dieren zoals slangen, vissen, schildpadden en krokodillen.

Na een lange reis kwamen we aan in Siaya. Direct bij aankomst stond er een motor klaar die ons naar de compound bracht. Ik had nog nooit op een motor gezeten dus dit was weer een leuke ervaring erbij (zeker met die enorme koffer achterop). De rest van de week ging dit mij nog wel vaker gebeuren, aangezien je in Siaya vrijwel alleen motoren op de weg ziet.

Ajing (koen’s collega) heb ik die avond ook ontmoet, net als Mama Ian en een aantal andere bewoners van het compound. Ik was blij dat Koen had verteld dat ‘Mizungu’ ‘blanke’ betekend, want dat was toen al denk ik zo’n 30 keer tegen mij gezegd!

De tweede dag, maandag, was de dag van het evenement met de drie scholen waar Koen de afgelopen weken een project heeft gedaan. Ook ik had een taak gekregen, namelijk om het spelletje Limbo met de kinderen te doen. Het evenement startte pas om 14.00u dus we hadden in de ochtend tijd om nog wat inkopen te doen in het dorp.

Er was vooraf al een korte discussie gaande geweest over een kip die gekocht moest worden. Het was vooral de vraag of hij levend of dood mee naar huis zou gaan. Ik heb na korte twijfel gezegd dat ik in ieder geval geen kip wilde doden. Uiteindelijk was de deal, de kip ging dood mee, maar ik moest hem de hele reis terug vasthouden en helpen bereiden. Gelukkig zag die man mijn hoofd al bij het vasthouden van een levende kip en had heel lief de dode kip in een tasje gedaan!:D Thuis hebben we de veren van de kip geplukt, hebben Ajing en Koen de kip van binnen leeg gehaald en is de kip in de koelkast gegaan.

Wij kwamen, op z’n Keniaans, op tijd bij de locatie van het evenement (voor Nederlandse begrippen waren we gewoon 3 kwartier te laat..). Langzaam aan kwamen de kinderen ook op de locatie aan. Op het moment dat wij wilde starten met het evenement kwam gelukkig de 4e trainer (Koen, Ajing en ik waren de andere drie) Mister Martin ook aan. We hebben tot 16.00u vier spelletjes met de kinderen gespeeld. Het was een leuk gezicht om al die kinderen bezig te zien. Ze waren alleen wel erg verlegen als ik iets vroeg of als ik ze alleen al aankeek. Gelukkig was er een Keniaan bij mij die ze in hun eigen taal dingen kon vertellen. Na afloop hadden wij limonade en een koekje voor hen geregeld. ik had alleen niet helemaal in de gaten dat zij het water voor de limonade gewoon uit de sloot haalde!:O bahbah.. gelukkig hadden wij nog een flesje water in onze tas!

Thuis mocht ik kennis maken met het Keniaans douchen.. Koen vond het enorm grappig om mij eerst zelf te laten denken hoe ik dit moest gaan aanpakken... Dit was natuurlijk geen succes. Uiteindelijk kreeg ik de truc door en is het mij zelfs gelukt mijn, toch wel vrij lange, haar te wassen! ;)
Als avondeten stond onze kip op het menu, lekker dat het was! Ajing had de kip gefrituurd en we hadden verder wat rijst en groente erbij. Het viel me alles mee om een kip te eten die je begin van de dag nog levend had gezien.

Op de dinsdag waren koen en ik alleen. Ajing was die ochtend al vroeg vertrokken naar Nairobi. Aangezien alle Kenianen geen of nep haar hebben is Koen al die tijd niet bij een kapper geweest en ja dat lange haar in z’n nek is toch niet echt alles, dus mocht ik mijn kapperskunsten laten zien! Al zeg ik het zelf, het resultaat was mooi!Verder zijn we deze dag het dorpje weer in geweest en hebben we lekker rustig aan gedaan.

In de avond hebben we samen ons eten gemaakt. We hadden nog een restje kip en hebben zelf patat en salade gemaakt (gewoon in de pan niet in een frituurpan). We hadden genoeg aardappeltjes en het frituren ging zo goed, dat we direct ook chips hebben gemaakt voor bij de film!
Woensdags eind van de dag zijn we naar Kisumu gegaan en moesten we (beter gezegd, ik) alles (inclusief Koen z’n spullen) inpakken. Dit koste behoorlijk wat tijd dus hebben deze dag verder niet heel veel gaan, vooral even genoten van het ‘niets moeten doen’.

Bij aankomst van het hotel was het helaas al vol en kwamen we uiteindelijk bij een andere locatie van dat hotel. Blij dat we een kamer hadden met een prima uitziende douche wilde ik hier direct onder. Helaas was dit hotel niet zo goed met water.. na 8 minuten de warme kraan aan gehad te hebben, was het nog steeds ijskoud.. gelukkig waren zij zo gastvrij om ons direct een andere kamer te geven. Maar het was te vroeg gejuicht, want in deze kamer was dan wel redelijk warm water, maar hoe warmer het water hoe minder de straal.. Niet helemaal optimaal, maar hebben het er maar bij gelaten.

Na een heerlijk lange nacht was het tijd voor het bezoek aan Lake Victoria! Wij zijn naar het Impala park geweest waar Koen een paar weken terug ook was geweest met een collega.

Het was onwijs mooi daar! We zijn met een bootje het meer op geweest om nijlpaarden te zien. Ze waren alleen niet thuis.... Wat leuk was aan het boottochtje was dat je allemaal bewoners kon zien die hun kleren, zichzelf en de afwas aan het wassen waren. Ook waren er mensen in het water aan het vissen met een groot net!

In het park zelf hebben we alle beesten bekeken. De leeuwen mochten we dankzij een aardige verzorger van dichtbij bekijken, zodat we een mooie foto konden maken. Het was duidelijk dat de leeuw iets minder blij was met ons bezoek en begon direct te brullen naar ons. Dit was even schrikken, maar ook erg vet om mee te maken!

Bij een restaurantje zijn we wat gaan drinken. Het zag er allemaal erg luxe uit met het uitzicht over het meer en het zwembad dat er aangelegd was. Koen wist dat dit zwembad er was en hadden die ochtend direct onze zwemkleding in de tas gedaan! Het was heerlijk om te zwemmen in het zwembad en op de achtergrond het meer te hebben. De mensen die daar werkte vonden het volgens mij erg grappig dat wij als twee blanke direct het zwembad in wilden gaan.

Na afloop hebben we warme chocolademelk gedronken en binnen gezeten om even te wachten tot de regen voorbij was. Op weg naar de uitgang kwamen we nog langs de zebra’s en hertjes die vrij rondliepen in het park. Deze waren zo gewend aan mensen dat je tot 2meter afstand naar ze toe kon. Leuk om die beesten is van dichtbij te zien!

Vrijdag was het tijd voor de lange reis naar Nairobi. Op de heenweg heb ik dit in 30 minuten vliegen gedaan en nu hebben we 8 uur in een bus gezeten. Het is even anders, maar heeft ook wel weer wat. Doordat het verkeer niet heel hard rijdt, kun je veel zien van de omgeving. Helaas hadden wel twee uur vertraging en waren we het op het einde toch echt wel zat.

Na een heel gedoe in Nairobi met taxi’s over prijzen etc. hadden we iemand gevonden die ons voor een redelijke prijs naar onze eindbestemming Wildebeest Eco Kamp kon brengen.
Bij het zien van onze tent was ik heel blij! Het was zo mooi! En aangezien het een stuk kouder in Nairobi is, was het ook weer mogelijk om onder een heerlijk warme deken te slapen! Ook na deze lange reis waren wij wel weer toe aan een douche en je raad het al.. ook hier weer geen warm water… Het was voor mij nu wel duidelijk dat ze in Kenia niet echt goed zijn met water..

Zaterdag zaten wij heel netjes om 07.00 als eerste aan het ontbijt! Het was niet voor niets dat wij er zo vroeg zaten, want wij wilden zo vroeg mogelijk naar het National Park. Overdag is het te warm voor de beesten en zijn ze niet goed zichtbaar, dus als je ze wilt zien moet je of vroeg in de ochtend er zijn of bij zonsondergang. Rond een uur of 9 reden wij het park in. Het regelen van een auto met gids ging niet zonder slag of stoot, maar oké door een beetje extra betalen, dan waarschijnlijk nodig was, is het ons gelukt.

Ik zat achterin de auto en wilde direct de ramen open doen, aangezien die geblindeerde ramen van hun niet zo fijn kijken. Maar het rechter raam kon niet open.. bleek dit bewust gedaan te zijn, zodat het niet kon gebeuren dat iedereen naar links keek en via rechts een leeuw naar de auto zou komen. Ik vond het maar een beetje een gek verhaal, aangezien ik zou verwachten dat de leeuwen liever uit de buurt blijven van de auto.

De gids die wij hadden leek eerst een beetje een vreemde man en we wisten nou niet helemaal of we hem moesten geloven dat hij het park zo goed kende. Maar na elke minuten hadden wij er volle vertrouwen in, aangezien hij precies wist waar hij heen moest om de neushoorns te kunnen zien. Maar voordat wij de neushoorns hadden bereikt kwamen we bij een aantal auto’s die het hadden over leeuwen. En jawel onder een boom (zo’n 15 meter van de weg af) lagen 4 leeuwen in de schaduw. Dit was zo bijzonder en leuk om te zien! (wellicht handig om te weten dat ik toen ik jong was al heel fan was van tijgers/leeuwen, haha) De leeuwen lagen aan de rechterkant (waar ik dus vrijwel niets zag) van de auto en we mochten in het linker raam gaan zitten om de leeuwen goed te kunnen zien. Op dit moment kreeg ik in de gaten dat het verhaal over het dichte raam toch geen raar verhaal was. Aangezien de gids continu naar links keek om te zien of er niet toevallig een andere leeuw vanaf achter kwam (dit bevestigde weer dat deze man goed wist waar hij mee bezig was)
.
Na nog maar een paar minuten rijden arriveerde wij ook bij de Neushoorns! Ook super mooi om deze te zien. De gids kon alleen nog maar zeggen hoeveel geluk wij hadden en dat onze dag nu echt niet meer stuk kon! Maar wij konden er niet genoeg van krijgen en wilden natuurlijk ook alle andere beesten bekijken. Gelukkig wist hij waar hij naar moet zoeken en hij riep ineens ‘Simba!’ dit was niet de Simba die ik ken (het kleine schattige leeuwtje uit de Lion King). Er kwamen twee grote leeuwen onze kant op gelopen. Simba is in het swahili leeuw. Er was een bewaker die daar rondliep en daar waren de leeuwen voor op de vlucht. De leeuwen kwamen steeds dichterbij en de ramen van de auto moesten direct dicht, wat nogal begrijpelijk is. De twee leeuwen liepen om onze auto heen en keken steeds zoekend om zich heen. Dit heeft natuurlijk hele mooie foto’s en filmpjes opgeleverd! Een droom die uitkwam! Waauw!
Toen de leeuwen uit het zicht waren reden wij weer verder en kwamen we overal giraffen tegen, mooi om ze in het wild te zien! Maar na een stuk of 12 gezien te hebben werd het bijna al een soort van normaal. Haha. Ook de aapjes, hertjes en zebra’s hebben wij vele malen gezien!

Op weg naar de nijlpaarden kwamen wij weer een auto tegen, onze gids was direct aan het opscheppen over alles wat wij al hadden gezien in een vrij korte tijd! Terwijl de twee bestuurder aan het praten waren, begon de Engelse man achterin de auto tegen ons te praten en zei: ‘There are really nice birds on that side, you really have to see them.’ Bij het horen van die zin moest ik in mezelf echt een beetje lachen en dacht nouja oke.. hij heeft duidelijk niet gehoord wat wij al hebben gezien. Maar zo beleefd als wij zijn, hebben wij hem bedankt voor de tip.

We waren de auto net voorbij en de gids begint keihard te lachen! ‘HAHAHA really nice birds HAHA’ sinds dat moment is die man niet meer gestopt met deze grap maken. Ik denk dat hij het wel 15 keer heeft herhaald de rest van de rit. Gelukkig dachten we dus allemaal het zelfde over zijn opmerking. Sorry vogels, maar wij kwamen toch echt niet naar het National Park om jullie te zien!

De nijlpaarden waren een beetje verlegen en bleven onder water, alleen een paar oren en ogen waren soms te zien.
De drie uur waren voorbij en we moesten weer het park uit. Dit was waanzinnig!

Onze gids heeft ons in het centrum van Nairobi afgezet. Hier hadden wij met Theresa afgesproken. Omdat ik twee jaar terug ook mee was naar Kenia kende ik Theresa ook en het was erg leuk haar weer te zien! We hebben samen met haar geluncht en bijgepraat over onze week en over een heleboel andere dingen. Na het eten heeft zij ons meegenomen naar een markt. Op deze markt kwam de één na de ander naar ons toe om ons hun spullen te verkopen! Ze zien ons duidelijk echt als rijke mensen die alles willen kopen. Maar helaas hebben we het meeste laten liggen. ;)

’s Avonds hebben wij gegeten bij wildebeest. Om 19.00u was het etenstijd en was er één grote lange tafel gedekt waar alle gasten aan konden eten. Dit gaf een leuke sfeer.

Inmiddels waren wij dikke vriendjes geworden met de twee honden en de kat die daar op het terrein woonden. Iedere keer bij het eten kwamen zij ons opzoeken.

Na het melden dat de douche nog steeds koud was werd het voor ons direct geregeld. ik weet niet meer precies wat er aan de hand was, maar ik was blij dat we warm water hadden!

Zondag was mijn laatste dag alweer in Kenia.. Maar we hadden voor de laatste dag nog twee bezoekjes op de planning! Als eerst gingen we naar de olifantenopvang. Om 11.00u was het voedertijd en kwamen alle olifanten naar een bepaalde plek. Dit was de mogelijkheid om de olifanten te zien en met een beetje geluk te aaien. Verzorgers vertelde over iedere olifant wie het was, waar die vandaan kwam en waarom hij daar was. Het waren namelijk allemaal olifanten die uit de natuur waren gehaald vanwege hun veiligheid of andere omstandigheden. Het was de bedoeling dat na een bepaalde tijd deze olifanten wel weer terug in de natuur zouden gaan. Het was heel schattig om ze te zien.

Ons tweede bezoek was aan de giraffenopvang. In een toren kon je op ooghoogte van de giraffen komen en kon je ze voeren. Zolang je ze eten gaf was je dikke vriendjes met de giraffen. Er was één giraffe die van kusjes hield en je kon hem dan ook voeren door een brokje tussen je lippen/tanden te houden. Hij pakte die het brokje er dan zo met z’n tong/lippen tussenuit. Dit was ontzettend grappig om te doen en zorgde voor hele grappige beelden. Want ja soms likte de giraffe iets te ver en had iemand een afgelikte kin..!

Toen kwam de tijd van het inpakken en het toewerken naar het einde van deze leuke week. We moesten om 01.00u met de taxi naar het vliegveld. Gelukkig hadden we via Theresa iemand die ons kon brengen. Door het via haar te regelen hoopte we dat het ook echt zo zou zijn dat hij er op tijd was, je weet het maar nooit met die Kenianen.

Na een film te hebben gekeken en één uurtje geslapen te hebben, was het tijd om te vertrekken.. Toen Koen naar de bewaker bij het hek ging, stond er ineens al een taxi. Het was een goede vriend van een taxichauffeur die wij die de dag ervoor hadden gehad. Hij kon het geld waarschijnlijk wel gebruiken en ging op de gok midden in de nacht maar naar ons toe. Wij moesten hem teleurstellen en hebben gewacht op de man waar wij mee hadden afgesproken.
Hij heeft ons naar het vliegveld gebracht en toen was het moment waar we totaal niet naar uit hebben gekeken. Om het moment niet te erg te maken, hebben we elkaar maar snel dag gezegd en ben ik de douane door gegaan..

De lange reis van 14 uur naar huis was weer begonnen. Maar het was het allemaal waard! Ik had deze week voor geen goud willen missen.
Het was fijn en leuk om te zien waar hij al die tijd heeft gezeten en met wie hij allemaal om ging de afgelopen maanden.

Nu is het nog 9 weken aftellen en dan is hij weer terug in Nederland!
Groetjes Margriet (en voor Koen een dikke kus ;))

  • 02 December 2013 - 18:57

    Ineke Berends:

    Wat een ontzettend leuk verslag van jullie week samen. Je vertelt het zo beeldend, dat ik het bijna voor me zie. Groetjes.

  • 03 December 2013 - 08:53

    Ada:

    Lieve Margriet en Koen,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Ik ben weer helemaal bij en begrijp dat jullie rn onwijs leuke weet hebben gehad en veel hebben gezien. Heel veel lieve groetjes Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Koen

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5675

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: