Bijna vakantie! - Reisverslag uit Siaya, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu Bijna vakantie! - Reisverslag uit Siaya, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu

Bijna vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Koen

16 November 2013 | Kenia, Siaya

Hey Allemaal!

Het is even geleden sinds mijn laatste reisverslag. Zoals je kunt begrijpen maak ik steeds meer van het zelfde mee en dus steeds minder nieuwe dingen om te vertellen.

De afgelopen weken ben ik alleen geweest in het huis in Siaya. Mijn collega (Ajing) moest een paar dagen weg om een training te geven. Het feit dat Kenianen tijd niet zo nauw nemen is weer eens bewezen want deze paar dagen zijn nu al meer dan 2 weken geworden… Ik vind dit niet zo erg omdat het me een kans geeft om echt te ervaren hoe het is om jezelf hier te onderhouden. Er wordt niet meer voor me gekookt e.d. dus ik moet nu echt alles zelf doen. Ook ben ik alleen naar de scholen gegaan om de trainingen te geven. Het valt echt tegen hoe lang je hier bezig bent om normale huishoudelijke dingen te doen. Koken is bijvoorbeeld erg lastig omdat ik maar een gaspit heb en dus alles na elkaar klaar moet maken en ondertussen warm moet zien te houden. Ook heb ik ontdekt dat de antiaanbaklaag die in pannen in Nl zit wel degelijk iets doet. Ik kan hier nog geen ei bakken zonder een laag aangebrande aanslag in de pan achter te laten… Verder mis ik de groentemix pakketjes en de potjes pastasaus uit de supermarkt heel erg tijdens het koken. Als je alle groenten zelf moet snijden ben je erg lang bezig en het maken van saus is voor mij helemaal onbegonnen werk. Hoewel dit redelijk kansloos klinkt als ik het teruglees moet ik toegeven dat ik er wel steeds beter in begin te worden en sommige gerechten best goed beginnen te smaken!

Het meeste moeite heb ik met het wassen van kleren zonder wasmachine. Aangezien de wegen hier niet geasfalteerd zijn en het zand zo droog is door de zon dat het als stof omhoog waait, zijn je kleren na een dagje rondlopen echt vies. Het wassen van 5 shirts en een paar broeken kost me echter meer dan een uur… Van de week ben ik er achter gekomen dat er een wasserette in het dorp zit waar ze voor 30 cent per item wassen dus hier maak ik tegenwoordig dankbaar gebruik van!

Vorige week was Ambrose (een van mijn stagebegeleiders) op bezoek. We hebben veel overheidsinstanties bezocht om ze over het project te informeren en alle reacties waren erg positief! Verder hebben we het project besproken en zijn we gaan plannen voor de volgende fase. De vooruitgang gaat erg langzaam en als ik een dag per week hard werk kan ik gemakkelijk af krijgen wat ze verwachten dat iemand in een week zou kunnen doen. Het werktempo en ook de inzet liggen hier duidelijk een stuk lager dan in Nederland. Dit zorgt er voor dat ik soms weinig te doen heb voor stage. Volgende week gaan de scholen met vakantie tot eind januari en is er dus nog minder te doen. Ik ben daarom aan het kijken naar andere dingen die ik op kan pakken om de stage wat uitdagender te maken. Dit kan betekenen dat ik binnenkort vertrek uit Siaya. Ik zal nog steeds bezig blijven voor het project maar voor de meeste dingen waar ik mee bezig ben hoef ik niet perse in Siaya aanwezig te zijn, zolang ik mijn laptop maar bij me heb. Ik ben aan het kijken of er mogelijkheden zijn om voor een langere periode naar A-step te gaan om daar aan de slag te gaan. Ik heb nog steeds veel contact met A-step manager Timothy en weet dat er genoeg te doen is binnen de organisatie.

Voor volgende week maandag ben ik een soort sportdag aan het organiseren voor 3 basisscholen waar we mee gewerkt hebben om het schooljaar met ze af te sluiten. Margriet zal hier ook bij zijn om mee te helpen! Haar ga ik namelijk morgen al ophalen op het vliegveld in Kisumu! Ik kan niet wachten om haar eindelijk weer te zien en om even een dikke week vakantie samen te hebben. We zullen een paar dagen in Siaya blijven en daarna een paar dagen naar Kisumu en Nairobi gaan om o.a. een safari te doen en even lekker de toerist uit te hangen. Hier ben ik tot nu toe nog niet aan toe gekomen dus dit wordt wel even leuk.

Groetjes!

  • 02 December 2013 - 21:03

    Martin:

    Beste Koen, graag wil ik je complimenteren met de boeiende verhalen die je schrijft. Leuk om telkens te lezen en hiermee een beetje van jouw leven in Kenia mee te krijgen. Net heb ik ook het interessante verhaal van Margriet gelezen over jullie week samen. De vele foto's had ik via je facebook al bekeken. Al heb ik Margriet nog nooit gezien of gesproken, ik heb het gevoel dat jullie erg goed bij elkaar passen. Jammer dat ik jou niet ga treffen op Tweede Kerstdag. Voor het eerst in 20 jaar laat jij om een heel goede reden verstek gaan. Als je terug bent in Zwolle, dan kom je maar eens langs met Margriet als je zin hebt. Groet, 'oom' Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Siaya

Koen

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 5683

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: