nog even genieten van mijn warme douche! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu nog even genieten van mijn warme douche! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Koen Berends - WaarBenJij.nu

nog even genieten van mijn warme douche!

Door: Koen Berends

Blijf op de hoogte en volg Koen

19 September 2013 | Kenia, Nairobi

Hey Allemaal!

Ik zit op dit moment lekker onder een boom in de tuin van het klooster dit verslag te schrijven. Ik ben nu een paar dagen in Nairobi en heb het enorm naar mijn zin. De mensen op stage zijn erg aardig en blij dat ik er ben. Omdat ik van een Nederlandse school kom gaan ze er van uit dat ik een soort management god ben!

Voor de mensen die het nog niet weten zal ik even kort mijn opdracht en mijn stage uitleggen. Ik loop stage bij de organisatie SOPA (Seeds of peace Africa). Dit is een organisatie die sportmanagement initiatieven binnen Kenia ondersteund en de coördinatie tussen deze organisaties verzorgd waardoor kennisoverdracht mogelijk is. Er zijn op dit moment 20 projecten aangesloten bij SOPA. Mijn opdracht is om voor SOPA een nieuw project te starten in Siaya (een stad aan de west kant van Kenia bij Lake Victoria).

Op de 1e dag van mijn stage werd mij gelijk gevraagd om het conceptprojectplan wat reeds was geschreven na te kijken en te verbeteren. Dit was dus zeker geen Keniaanse start! (normaal gesproken zit je hier eerst een week over koetjes en kalfjes te praten voor werk ook maar ter sprake komt). Toen ik het plan had doorgelezen bleken er 2 dingen.

Ten eerste waren ze niet helemaal verkeerd met hun management god idee en blijken dit soort plannen er hier toch wel heel anders uit te zien als in Nederland. Zo werd er in het plan bijvoorbeeld niet gesproken over een probleemanalyse (wat eigenlijk het bestaansrecht van het project verklaard en dus niet onbelangrijk is)

Ten tweede bleek het project wat ze willen gaan neerzetten een stuk groter dan verwacht! Zo blijkt het dat er naast een centrum waar lokale straatkinderen opgevangen kunnen worden en d.m.v. sport aan hun talentontwikkeling kunnen werken sportfaciliteiten moeten komen die aan internationale standaarden voldoen zodat er topatleten en clubs van over de hele wereld naartoe gehaald kunnen worden voor trainingskampen e.d. Verder is de wens dat er een grote accommodatie met huisjes e.d. komt voor rijke toeristen die van de natuur daar willen genieten. Ook moet er een grote bibliotheek/ ICT centrum komen waar jongeren kunnen worden gestimuleerd om te leren en voorgelicht kunnen worden over politiek en het voorkomen van ziekten e.d. Kortom een Gigantisch project!

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het herschrijven van de definitie van dit plan zodat voor iedereen binnen SOPA (er waren nogal verschillende ideeën over) duidelijk is wat de bedoeling nu precies is.

Nairobi is verder een leuke stad om te zijn. Hoewel ik in de avond vooral op mijn kamer zit te Skypen, heb ik al wat door de buurt gelopen en je kunt hier goed wezen. Het verkeer is gekkenhuis! voorrangsregels bestaan niet en mensen rijden rustig met zijn 3en naast elkaar op een eenbaansweg. Dan zijn er nog de motoren die overal tussendoor zigzaggen en zich niet eens aan een weghelft o.i.d. houden. Met de spits is het helemaal geweldig. Wat er op ieder groot kruispunt gebeurt is dat het verkeer net zo lang blijft drukken en duwen tot het oprecht vast staat. Auto's kunnen niet meer voor of achteruit en mensen stappen uit om tegen elkaar te schreeuwen. Na een tijdje komt er een verkeersagent om het probleem op te lossen. Wanneer het weer rijdt gaat hij weg (om na 10 min weer terug te komen opdat het opnieuw vast staat).

Ik zal nog maar even genieten van het stadsleven in Nairobi (blijf hier tot de 29e) want Siaya schijnt heel anders te zijn. Ik kom te wonen in een appartement met twee slaapkamers (in de ander slaapt een collega). In het hele dorp is geen stromend water aanwezig... Dit wordt nog even wennen! Jaap heeft me gister over Skype verteld hoe ik met een soort grote plastic bak een geïmproviseerde douche/ waterbron kan maken die regen opvangt.Ben erg benieuwd...

Groetjes!

Koen


  • 21 September 2013 - 21:35

    Rob Lengkeek:

    Hoi Koen,

    Kan me levendig voorstellen hoe het daar is vanwege jouw verslag.
    Heb ergens gelezen dat als je vers water tekort hebt doordat er geen Spa blauw of zo is, je water uit een jerrycan kan ontsmetten door het in een plastic fles in de zon te leggen.
    Wordt dan wel heel warm maar daar houden bacteriën weer niet van.

    Vanavond sterk aan je gedacht vanwege die verschrikkelijke aanslag. Hopenlijk ben jij daar niet zelf noch je vrienden slachtoffer van. Maar heb wel te doen met al dat leed dat we nu bij overlevenden zien die gewond zijn of geliefden missen.

    Succes met je studie en mooi genieten tussen de bedrijven door.

    Goede groet,

    Rob.

  • 05 Oktober 2013 - 11:54

    Ineke Berends:

    Ha die Koen. Zo te lezen is het een pittige opdracht. Wel super zo'n uitdaging. Hoop dat het in het dorpje ook goed toeven is. Zorg goed voor jezelf en geniet ervan. groetjes van iedereen hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Koen

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 5687

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: